The Perfect Firm – 3 doelen en 30 strategieën

The Perfect Firm – 3 doelen en 30 strategieën

Ieder jaar publiceert ABNAMRO en de Rabobank hun benchmarkrapport over accountancy. Meer dan een inventarisatie is het niet. Geen uitspraken over hoe goed een kantoor presteert want het ontbreekt aan normatieve gegevens door gebrek aan visie.
Wat is een kantoor met visie? Dat is een kantoor dat een duidelijke strategie heeft, gericht op het verbetering van de kantoorprestaties. En welke strategie volgt uw kantoor? Of heeft u die überhaupt wel? Hoe voert u de gekozen strategie uit? Als u prestaties van uw kantoor wilt verbeteren dient u actie te ondernemen en een strategie te kiezen. Focus op een duidelijke strategie en binnen 90 dagen ervaart u van zelf het verschil! En met de juiste strategie voorspel ik u een betere resultaten op het gebied van capaciteit, winstgevendheid en omzetgroei. Er zijn 11 strategieën voor winstverbetering, 8 voor capaciteit verbetering, en 11 voor omzetgroei.

WINSTGEVENDHEID

Het is erg simpel om de winstgevendheid van een accountantskantoor te verbeteren. Door gewoon de declarabiliteit van de vennoten te verhogen. Zij hebben immers de hoogste uurtarieven en de verleiding bestaat om dit uit te buiten. Maar als u de winstgevendheid wilt verbeteren moet u juist streven naar minder declarabele uren van de vennoten!

Vennoten moeten de 30:60:10 regel in acht nemen en slechts drie dingen doen:1. Alleen waardevol advies werk verrichten gebaseerd op value pricing met maximaal 30% van hun tijd2. Verkoop activiteit ondernemen ter verkrijging van nieuw werk van bestaande clienten in 60% tijdbesteding3. Leiderschap en bestuursactiviteiten vraagt ongeveer 10% tijdbesteding

Benchmark : >50% winst voor vennoten beloning met een vennoot declarabele tijd <30% Hoe dit te realiseren? Lees meer over de 11 activiteiten ter verbetering van de winstgevendheid op: http://www.marcelspoelstra.nl/370419804/3675647/posting/firm-of-now-winststrategie CAPACITEIT

De oude manier om capaciteit verbetering te realiseren was simpel. Stel meer accountants aan. Natuurlijk dat is een manier. Maar dat is niet zo simpel.1.Vind en train deze accountants2. Dit is een kostbare exercitie

Dan is er slechts een remedie. Meer doen binnen de beschikbare tijd. U kunt capaciteit creëren door tijdbesparing, door inzet van technologie en invoering andere werkwijze. Geloof het of niet maar de meeste kantoren kunnen hun capaciteit met 50% verbeteren. Wanneer zij focussen op een verbeterde werkwijze kunnen zij zo’n 50% tijdbesparing realiseren. Dat betekent concreet dat de omzet per medewerker verdubbelt. En deze omzet stijging betekent puur winststijging!

Benchmark: De mogelijkheid > 35% nieuw werk verrichten binnen dezelfde tijd

Lees hier hoe u in slechts 8 strategieën de capaciteit kunt verbeteren zonder uitbreiding van het personeelsbestand.

http://www.marcelspoelstra.nl/370419804/3695886/posting/firm-of-now-capaciteit-strategie

OMZETGROEI

 De meeste kantoren groeien op reactieve wijze. Zij verhogen hun tarieven ieder jaar een beetje en krijgen jaarlijkse zo’n 5% nieuwe clienten door verwijzen. Poeh, poeh! Of ze gaan op acquisitie toer en kopen een kantoor of portefeuille en claimen dan een gemiddelde groei van 18% over de afgelopen 5 jaar.

Groei is iets organisch. Dat betekent nieuwe clienten, hogere prijzen, nieuwe diensten en zorgdragen dat clienten die diensten afnemen die hen helpt succesvol te ondernemen. Deze organische groei van 10% per jaar betekent focus op marketing en verkoopactiviteiten. Om deze groei te realiseren moet u weten wat uw ideale client is, hoe u die vind, hoe ze u vinden, wat u hen verkoopt en hoe u uw diensten prijst.

Benchmark: jaarlijkse omzetgroei > 25% op een organische wijze

11 strategieën maken het mogelijk om dit realiseren. Lees hier meer over:

http://www.marcelspoelstra.nl/370419804/3714243/posting/firm-of-now-groeistrategie

Rob Nixon vertelt u in een seminar van een dag hoe u The Perfect Firm kunt realiseren. Ik nodig u uit om mee te gaan naar zijn seminar op 31 maart in Londen. Schrijf u in 

Ontvang bovendien mijn boek ‘De reiskoffer van de proactieve accountant’ en een Panalitix poster cadeau!

Deel dit artikel