Het stuur van Max en accountancy

Het stuur van Max en accountancy

“There is a new kid in town”, dat is de titel van een liedje van de Amerikaanse popgroep The Eagles. Dat gaat absoluut op voor Formule 1. Heeft u afgelopen seizoen ook zo genoten van de prestaties van Max Verstappen? Voor diegene die hem nog niet kennen. Dat is het Nederlandse talent die in twee seizoenen het gehele Formule 1 circus op stelten zette door zijn fenomenale inhaal-acties en aparte aanvallende rijstijl. Regelmatig is hij bekritiseerd door de kenners, maar zijn prestaties maken korte metten ermee.
Tijdens Exactlive gaf ik een presentatie en nam hem als passend voorbeeld voor accountancy. Ik vertelde dat het team van Max mede debet is aan zijn prestaties. Samen bepalen zij de banden en race strategie. En gedurende race houdt zijn team hem op hoogte van de ontwikkelingen. Zo kan hij gedurende de race via zijn stuurwiel de complete setting van zijn auto aanpassen. Dat is wel iets anders dan in de tijd van zijn vader. Die kon ook goed racen maar had die mogelijkheden niet. Die moest gewoon superhard rijden en de auto op de baan houden en uit de grindbak blijven. Dat is echter achterhaald want snel rijden maakt van een coureur nog geen winnaar. Pitstops duren nu slechts 2 seconden tegen 10 seconden tegen twee decennia geleden. Daar kan een race gewonnen en verloren worden. Een goede strategie, snel reageren en anticiperen is nu cruciaal. Mijn vraag is nu hoe is uw stuur geëvolueerd?
Ook in de accountancy zie je een ontwikkeling dat alles sneller gaat. Maar ondanks de voortgaande technologie hanteren zij nog steeds een verouderd verdienmodel van uurtje-factuurtje van de vorige eeuw. Zij hebben nog steeds niet in de gaten dat tijdbesparing met uurtje-factuurtje leidt tot omzetdaling. Bovendien zullen door technologische ontwikkelingen het jaarwerk grotendeels geautomatiseerd vervaardigd worden zonder interventie van een accountant. Daarbij komt ook omdat accountants een product verkopen wat een client feitelijk niet wil kopen, en datzelfde client ieder kostendaling verwelkomt. Nu roept iedereen in accountancy dat er meer geadviseerd moet worden om deze omzetdaling te compenseren maar zonder te vertellen hoe. De omzetdaling is blijkbaar de trigger om te gaan adviseren. Het is vechten tegen de bierkaai, de digitale disruptie vraagt om groot onderhoud.
En wat doet accountancy Nederland? Geen enkele drang naar product-innovatie of uitleg van een nieuw verdienmodel. Dat er weinig ontwikkeling in de accountancy branche is te onderkennen, is niet alleen accountants aan te rekenen. Een beroepsorganisatie die reageert met meer en meer wetgeving, zonder zich te verdiepen in andere oplossingen. IFAC publicaties tonen o.a. aan dat er wel degelijk alternatieven zijn voor het bekende uurtje-factuurtje model. Maar ook branche organisaties zijn er debet aan. Beide verkopen liever cursussen hoe te voldoen aan wet en regeling in plaats van een oplossing te prediken. Sprekers op seminars zijn doorgaans bekende gezichten met hun negatieve niet inspirerende oplossingen. Het is een vorm van censuur uit eigen belang, want zolang het probleem bestaat kunnen zij klagen en cursussen aanbieden om de symptomen te bestrijden. Ook Sofware-leveranciers valt ondanks hun inzet voor SBR en UBL iets te verwijten. SBR en UBL is niet de haarlemmerolie die accountancy uit het slop gaat halen. Tuurlijk bevordert het de efficiency maar het vraagt ook een andere sturing van een kantoor. Alleen vergeten ze die te ontwikkelen.

Een accountant dient niet meer gericht te zijn op het verkopen van (meer) tijd. Hij moet bewust zijn dat dat hij kennis en oplossingen verkoopt die ondernemers in staat stellen succesvol te ondernemen. Bovendien verpakt en prijst hij zijn advies als producten. Het jaarwerk wordt daarmee een bijproduct van het broodnodige advieswerk. Dat vraagt om andere stuurinformatie die uit een client of kantoor administratie kan worden gecompileerd en gepresenteerd.

Gelukkig rust op kennis en visie geen embargo. Internet, social media ontsluit alles. Ook een blik over de grens stelt u in staat om kennis te nemen van andere bewezen visies. Daarmee heeft u als accountant zelf het heft in handen om te veranderen. Neem een voorbeeld aan Formule 1. Daar is sprake van voortdurende technische ontwikkeling maar ook het verdienmodel is compleet herzien. Uitzending achter decoders, betaal-apps, merchandise etc. Maar belangrijker zij omarmen nieuwe helden zoals Max. Saaie wedstrijden en dalende inkomsten zijn passe. Wie kent de saai wedstrijden nog toen Schumacher of Hamilton alles domineerde? Met Max is er een nieuwe generatie opgestaan. Die kan u als accountant ook zijn.Vandaar mijn spontane positieve publiciteitscampagne 

Deel dit artikel