PANklare blogs over accountancy

27. dec, 2017

Wat staat de ondernemer die als 20 jarige starter en later als 30er de groeifase is doorgekomen als 40er te wachten?

Veel ondernemers denken terug over hun carrière en wat ze bereikt hebben. Een ding dat opvallend vaak genoemd wordt, is vertrouwen en respect. Wanneer u de veertig bereikt gaan mensen u anders zien en benaderen. U ziet dat ouder bent dan uw bestaande  clienten en mogelijke klanten. Dit leeftijdsverschil geeft mensen vertrouwen omdat ze “oudere” benaderen voor hun kennis en ervaring. Dit is een natuurlijk voordeel als 40er mits u het kunt voeden met levenservaring. Dit verzacht de pijn van de eerste grijze haren en kaalheid die ook op deze leeftijd verschijnen!

Gedurende de afgelopen twee decennia heeft u veel geleerd, maar een veel voorkomende fout is dat u blijft in herhaling, steeds hetzelfde handelingen te doen. Een uitdaging voor een 40er is om te blijven leren en ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en ervaringen blijven op doen. Zolang u zich omringt met jong en talentvol personeel en hen moedigt aan om met ideeën te komen (en de beste op te volgen) bevindt u zich in een gezonde omgeving.

In termen van de ondernemingscyclus, is de ondernemende 40er te typeren als de fase van rijpheid. Natuurlijk varieert dit per soort onderneming en een 40jarige ondernemer kan ook een starter zijn. Maar na 20 jaar ondernemerschap bent u de fasen van starter en groei nu belandt in een volwassen onderneming. Als dat het geval is dan is het zaak om de volgende adviezen in ogenschouw te nemen.

1. Verander niet om te veranderen

Als uw onderneming goed draait, weersta de verleiding voor verandering uit verveling! Blijf de goede dingen doen en behaal de successen. Met andere woorden laat u niet afleiden en begin geen nieuwe activiteiten naast de bestaande. Dit gaat absoluut ten kosten van de huidige onderneming. Het is namelijk niet iedereen gegeven om meerdere ondernemingen tegelijk te runnen. U bent geen Richard Branson (Virgin) of Donald Trump. Hoewel aan de ondernemersvaardigheden van die laatste zwaar getwijfeld wordt.

2. Beloon u zelf

Als u een stabiel inkomen en verdienmodel hebt gerealiseerd met de juiste rechtsvorm kunt u eens denken om liquiditeiten uit de zaak te halen. U hebt immers hard gewerkt en het is tijd om hiervoor beloond te worden. U leeft niet om te werken maar werkt om te leven! Wacht niet met het realiseren van uw “bucketlist” voordat het te laat is. Rob Nixon CEO Panaltix spreekt over “Wat is uw Ferrari”. Dat wil zeggen, laat niet op uw uitvaart door uw nabestaande spreken dat uw grootste wens was om ooit een Ferrari te rijden. Iets was u door gebrek aan tijd of financiën nooit gerealiseerd heeft. Dit voorbeeld spreekt mij enorm aan. Ik kocht op mijn 40ste een Morgan sportwagen. Daarmee kwam mijn jongensdroom uit! 

3. Disruptie ligt op de loer. 

Wees bewust van veranderingen in uw branche. Omdat u al een paar decennia werkzaam bent is de verleiding groot dat u alles al weet. Maar denk aan Kodak, die onderkende te laat de opmars van digitale fotografie. Zo ontsloeg het de ontwikkelingsafdeling die notabene de digitale camera had bedacht. En al snel werd het slachtoffer van digitale disruptie. Juist nu is de tijd rijp voor digitale disruptie als gevolg van technologische veranderingen ongeacht in welke branche u zich bevindt. Het is belangrijk dat u openstaat voor veranderingen in uw bedrijfstak en economie. Accountancy bevindt zich in de frontlinie van de verandering. Eerder sprak ik al over een tsunamie van verandering dat opkomst is. 

4. Delegeer

Wellicht is de tijd rijp om een personeel en management team te vormen en uw onderneming minder afhankelijk te maken van u als persoon. De meeste ondernemingen hebben een afdeling marketing, klantenservice, financiën en administratie. Als u al deze rollen zelf uitvoert dan neemt u mogelijk te veel hooi op uw vork. Voorzichtige investeringen in de juiste mensen kunnen een groot verschil maken en uw ondernemingsgroei nieuw leven inblazen. 

5. Het wordt zwaar, maar geen zorgen!

De volwassenheid fase kenmerkt zich door de langste periode in een levenscyclus van een onderneming. Du moment dat de verkopen pieken, start het verval. Dat is het risico waar u als 40er op bedacht moet zijn. Juist wanneer alles lekker lijkt te gaan! Maar dat is normaal alleen moet uw weten wat de volgende stap is die u moet gaan zetten voordat dit moment zich voordoet. Een geruststelling is dat u nu veerkrachtiger bent als 40er dan in uw begin jaren. Het is vallen en opstaan zoals u al eerder hebt ervaren.

De bovenstaande adviezen bieden toekomstperspectief. Bedenk goed dat ongeacht uw mogelijke tegenslagen, u met een geplande weloverwogen aanpak en met de juiste investeringen tot bevredigende uitkomsten kan realiseren!

Volgende blog gaat over adviezen voor 50ers. Staytuned!

www.panalitix.nl

tel. 020-4820612

24. nov, 2017

Na wellicht de eerste stap als ondernemende twintiger te hebben gezet treedt een nieuwe fase aan. U bent gesetteld en maakt carrière. Wat kunt u als dertiger realiseren? 

Veel ondernemers kijken terug op hun dertiger jaren als een periode na een moeizame startup en dat ze bestaansrecht hebben aangetoond en een serieuze ondernemer zijn. Ongetwijfeld zijn er leerzame fouten gemaakt maar u bent begonnen met de opbouw van een netwerk en doelstellingen te realiseren. En als dertiger bent u gelukkig nog jong en energiek genoeg om uw carrière verder te brengen. 

Als u een van de groeiende jonge ondernemers bent die reeds als twintiger bent begonnen dan begint u zich wellicht oud te voelen. Maar dat bent u zeker niet! Alle ondernemingen doorlopen een cyclus: Start, groei, volwassenheid en rijpheid. Zie mijn blog Oei ik groei voor accountants.

http://www.marcelspoelstra.nl/370419804/2986422/posting/oei-ik-groei-voor-accountants

De focus ligt nu op groei in plaats van overleven. U heeft een aantal jaar ervaring met jaarcijfers en aangiftes doen. Nu weet u ook dat winst niet gelijk is aan kasstroom. U hebt en winstgevend verdienmodel met dienstenpakket en of product portfolio en een klantenkring opgebouwd. Wellicht maakt u gebruik van diensten door derden of uitzendkrachten maar de onderneming is nog sterk afhankelijk van uw inzet.

Als u een duurzame onderneming wilt opbouwen en deze op lange termijn wilt verkopen dan moet u uw afhankelijkheid afbouwen naast de focus op groei. De volgende volgende strategieën zijn dan relevant in deze fase van ondernemerschap.

1. Wat zijn de variabelen die het succes van uw onderneming bepalen?

Het wordt tijd dat u de cijfers begrijpt die omzet, winst en liquiditeiten beïnvloeden.

- Weet u hoeveel actieve clienten u heeft?

- Hoe vaak ze iets bij u kopen?

- Wat is de gemiddelde transactiewaarde?

- Waar komen de leads voor nieuwe clienten vandaan?

- Hoe succesvol bent u met klantenwerving of hoeveel bedraagt uw conversie ratio?

Voordat u van start gaat om te groeien, is het belangrijk te weten wat de groeivariabelen zijn, zodat u uw beperkte middelen effectief kunt inzetten voor maximaal resultaat.  

Een accountant kan u helpen dit becijferen en te presenteren. 

2. Wat zijn de opties voor groei?

Als u georiënteerd bent gericht op een bepaald publiek kopers of wilt u dezelfde clienten elders of gaat u op zoek naar een andere doelgroep? Zoekt u nieuwe klanten in andere segmenten of locaties? Bent u gevestigd in de regio en expandeert u richting de randstad? Of gaat exporteren naar het buitenland? Dat vraagt moed om te investeren en een groeiplan. 

Een accountant kan assisteren bij het opstellen van een investeringsbegroting en een bedrijfsplan.

3. Is acquisitie een alternatief?

Zijn er andere spelers die u kunt overnemen om uw groeiambities te realiseren? Het is waarschijnlijk dat u dit moet financieren als dit een optie is. 

In dat geval is het raadzaam om uw accountant voor assistentie te vragen voor het opstellen van een liquiditeitsprognose, budget en risicoanalyse. Hij kijkt niet met een roze bril naar uw cijfers. 

4. Welke personeelsuitbreiding en samenstelling heeft u nodig om uw ambities te realiseren?

Welke werkzaamheden die u momenteel zelf doet kunt u delegeren? Wat is het geschikte moment voor het aanstellen van een persoonlijk assistent, marketing en verkoopmedewerker? En hoe kunt u uw kostbare tijd zo goed mogelijk inzetten?

Wellicht is het verstandig om uw administratie (verder) te automatiseren of uit te besteden aan uw accountant. 

Als dertiger is het ook tijd om aandacht te besteden aan persoonlijke doelen zoals trouwen en familie. Het hebben van een eigen bedrijf gedurende deze jaren geeft u een grote mate van vrijheid om de juiste balans te vinden tussen prive en zaak. Een ondernemer draagt geen twee petten (zakelijk of prive) dat vraagt om persoonlijke keuzes maken. 

En tot slot investeerde u ongetwijfeld alle verdiende tijd en middelen verstandig. Als u verder ontwikkelt en zoekt naar groeimogelijkheden neem dan een voorbeeld aan andere succesvolle ondernemers. Zij gooien het geld niet over de balk. Als er geld op de bank staat, is niet het doel om het zo snel mogelijk uit te geven maar om dit verstandig te investeren om zo duurzame groei en toekomstig bestendige waarde te realiseren.

Volgende blog gaat verder met bedrijfsadviezen aan veertigers

www.panalitix.nl

 020-4820612

20. nov, 2017

Tijdens mijn bezoek aan Practice Excellence en de ontmoeting met twee totaal verschillende ondernemers realiseerde ik mij dat advies grotendeels generatie afhankelijk is. De twintiger, dertiger, veertiger en vijftiger kenmerken zich door andere wensen en behoeften en bijbehorende adviezen. Reeds eerder schreef ik dat de ideale client tien jaar voor en na de leeftijd van de adviseur bevindt. Dat neemt niet weg dat de adviseur andere generaties niet kan adviseren mits hij maar goed luistert. 

Als twintiger bent u bereid risico’s te nemen, u zelf te ontwikkelen en ziet u kansen om geld te verdienen met uw concept. De bomen groeien tot aan de hemel, de wereld zit op u te wachten. Tuurlijk! Dat zijn de start-ups in wording. Maar voor deze meeste aspirant ondernemers geldt; u barst van ambitie en heeft ideeën te over maar geen enkele komt van de grond. Ik zal de laatste zijn die u weerhoudt om uw dromen niet te realiseren maar Rome is ook niet op een dag gebouwd. Wees geduldig en gebruik uw ervaring zodat u tegenslagen kunt overwinnen en de kans op slagen van uw idee of concept kunt vergroten.

Hier volgen een paar strategie adviezen voor de twintigers:  

1. Ga op reis op zoek naar kansen 

Bezoek zoek zoveel mogelijk landen en maak kennis met verschillende culturen. Gebruik deze ervaring en ontwikkel uw eigen persoonlijke interesses en doelstellingen. Ontdek in het buitenland nieuwe verdienmodellen en concepten en neem deze ideeën mee terug naar huis. Reizen verbreed uw blik, heeft nieuwe inzichten, levert nieuwe contacten op en biedt kansen. 

2. Doe werkervaring op in uw voorkeurberoep

Ga werken in een bedrijfstak wat u aantrekt en zoek een mentor die u het vak leert. En maak kennis met alle stakeholders. Dat zijn de eigenaren, bestuurders, investeerders, leveranciers en clienten. Leer van hun ervaring, successen maar vooral fouten. Ga op zoek naar innovatie, identificeer de kansen in de markt die andere nog niet gevonden hebben en waar u kunt inspringen.

3. Bouw en onderhoud uw contacten

Vanaf het moment dat u uw school of universiteit verlaat komt u verschillende mensen tegen die waardevol zijn voor uw bedrijfsontwikkeling. Investeer in relaties zowel online als offline. Ik maak dankbaar gebruik van Twitter of LinkedIn voor het leggen van contacten. Ik houd regelmatig contact met ze. Het delen van artikelen en het geven van commentaar op social media een mooie manier van persoonlijke ontwikkeling en biedt contactmomenten.

4. Gebruik als starter uw financiële middelen verstandig

Tenzij u al over een verkoopportefeuille beschikt en een bestendige cashflow, moet u zuinig zijn met uw beperkte liquiditeiten. 

Ik ben mijn onderneming gestart met geleend kantoormeubilair en de meeste kantoorbenodigdheden en inventaris waren “krijgertjes” en “afdankertjes” van anderen. Tweemaal maakte ik een financiële crisis mee en in plaats van te bezuinigen stak ik mijn beperkte middelen niet in luxe maar in goed gereedschap: software en hardware die efficiency bevorderde. Zo kon ik groeien terwijl de andere net overleefden. Ik leerde dat ieder geïnvesteerde euro moest worden verdiend en iedere euro toegevoegde waarde moest opleveren.

5. Presenteer u niet groter dan u bent

Veel zzp-ers presenteren zich als “wij” en dat is niet nodig. Accountants hebben daar ook een handje van. Denk aan het woord “accountantskantoor” terwijl er feitelijk maar een accountant werkzaam is. In de huidige maatschappij is een eenmanszaak niet ongewoon. Het is oké om uw zaak aan te prijzen als “ik” als er niemand anders werkzaam is dan u zelf. Het kan zelfs een een unique selling point (usp) zijn als dit uw clienten aanspreekt.

Zolang u nog over voldoende capaciteit beschikt en uw prijs, producten en diensten levert in overeenstemming met uw kennis en vaardigheden kunt uw trots blijven op uw zelfstandig ondernemerschap. Bovendien kan door gebruikmaken van diensten van derden voor ondersteuning  het “wij” nog lang uitstellen.

6. Focus op waarde creatie

Vaak hoor ik van jonge ondernemers dat ze onderneming willen starten vanwege het geld. Helaas zijn die op de lange termijn niet succesvol. Toen ik voor mijzelf ging beginnen, was de reactie: dan loop je lekker binnen en durf je het wel?

Nu 23 jaar later weet ik dat succesvolle ondernemers bestaan doordat ze waarde leveren voor zowel zichzelf en hun clienten. En des te beter u begrijpt welke waarde u wilt leveren, des te beter u instaat bent te richten op clienten behoeften. De wereld zit namelijk niet te wachten op nog meer aanbieders. Maar men zit altijd verlegen op oprechte betrokkenheid en toegevoegde waarde en daar moet u zich oprichten. 

Gebruik uw gebrek aan financiële en familiare betrokkenheid als 20er om ervaring op te doen, experimenteren met goedkope goede ideeën en ontwikkel uw netwerk, bouw een reputatie en vind uw niche.

Volgende blog gaat over adviezen voor 30ers.

www.panalitix.nl

020-4820612