20. nov, 2017

bedrijfsadvies generatie: 20 ers

Tijdens mijn bezoek aan Practice Excellence en de ontmoeting met twee totaal verschillende ondernemers realiseerde ik mij dat advies grotendeels generatie afhankelijk is. De twintiger, dertiger, veertiger en vijftiger kenmerken zich door andere wensen en behoeften en bijbehorende adviezen. Reeds eerder schreef ik dat de ideale client tien jaar voor en na de leeftijd van de adviseur bevindt. Dat neemt niet weg dat de adviseur andere generaties niet kan adviseren mits hij maar goed luistert. 

Als twintiger bent u bereid risico’s te nemen, u zelf te ontwikkelen en ziet u kansen om geld te verdienen met uw concept. De bomen groeien tot aan de hemel, de wereld zit op u te wachten. Tuurlijk! Dat zijn de start-ups in wording. Maar voor deze meeste aspirant ondernemers geldt; u barst van ambitie en heeft ideeën te over maar geen enkele komt van de grond. Ik zal de laatste zijn die u weerhoudt om uw dromen niet te realiseren maar Rome is ook niet op een dag gebouwd. Wees geduldig en gebruik uw ervaring zodat u tegenslagen kunt overwinnen en de kans op slagen van uw idee of concept kunt vergroten.

Hier volgen een paar strategie adviezen voor de twintigers:  

1. Ga op reis op zoek naar kansen 

Bezoek zoek zoveel mogelijk landen en maak kennis met verschillende culturen. Gebruik deze ervaring en ontwikkel uw eigen persoonlijke interesses en doelstellingen. Ontdek in het buitenland nieuwe verdienmodellen en concepten en neem deze ideeën mee terug naar huis. Reizen verbreed uw blik, heeft nieuwe inzichten, levert nieuwe contacten op en biedt kansen. 

2. Doe werkervaring op in uw voorkeurberoep

Ga werken in een bedrijfstak wat u aantrekt en zoek een mentor die u het vak leert. En maak kennis met alle stakeholders. Dat zijn de eigenaren, bestuurders, investeerders, leveranciers en clienten. Leer van hun ervaring, successen maar vooral fouten. Ga op zoek naar innovatie, identificeer de kansen in de markt die andere nog niet gevonden hebben en waar u kunt inspringen.

3. Bouw en onderhoud uw contacten

Vanaf het moment dat u uw school of universiteit verlaat komt u verschillende mensen tegen die waardevol zijn voor uw bedrijfsontwikkeling. Investeer in relaties zowel online als offline. Ik maak dankbaar gebruik van Twitter of LinkedIn voor het leggen van contacten. Ik houd regelmatig contact met ze. Het delen van artikelen en het geven van commentaar op social media een mooie manier van persoonlijke ontwikkeling en biedt contactmomenten.

4. Gebruik als starter uw financiële middelen verstandig

Tenzij u al over een verkoopportefeuille beschikt en een bestendige cashflow, moet u zuinig zijn met uw beperkte liquiditeiten. 

Ik ben mijn onderneming gestart met geleend kantoormeubilair en de meeste kantoorbenodigdheden en inventaris waren “krijgertjes” en “afdankertjes” van anderen. Tweemaal maakte ik een financiële crisis mee en in plaats van te bezuinigen stak ik mijn beperkte middelen niet in luxe maar in goed gereedschap: software en hardware die efficiency bevorderde. Zo kon ik groeien terwijl de andere net overleefden. Ik leerde dat ieder geïnvesteerde euro moest worden verdiend en iedere euro toegevoegde waarde moest opleveren.

5. Presenteer u niet groter dan u bent

Veel zzp-ers presenteren zich als “wij” en dat is niet nodig. Accountants hebben daar ook een handje van. Denk aan het woord “accountantskantoor” terwijl er feitelijk maar een accountant werkzaam is. In de huidige maatschappij is een eenmanszaak niet ongewoon. Het is oké om uw zaak aan te prijzen als “ik” als er niemand anders werkzaam is dan u zelf. Het kan zelfs een een unique selling point (usp) zijn als dit uw clienten aanspreekt.

Zolang u nog over voldoende capaciteit beschikt en uw prijs, producten en diensten levert in overeenstemming met uw kennis en vaardigheden kunt uw trots blijven op uw zelfstandig ondernemerschap. Bovendien kan door gebruikmaken van diensten van derden voor ondersteuning  het “wij” nog lang uitstellen.

6. Focus op waarde creatie

Vaak hoor ik van jonge ondernemers dat ze onderneming willen starten vanwege het geld. Helaas zijn die op de lange termijn niet succesvol. Toen ik voor mijzelf ging beginnen, was de reactie: dan loop je lekker binnen en durf je het wel?

Nu 23 jaar later weet ik dat succesvolle ondernemers bestaan doordat ze waarde leveren voor zowel zichzelf en hun clienten. En des te beter u begrijpt welke waarde u wilt leveren, des te beter u instaat bent te richten op clienten behoeften. De wereld zit namelijk niet te wachten op nog meer aanbieders. Maar men zit altijd verlegen op oprechte betrokkenheid en toegevoegde waarde en daar moet u zich oprichten. 

Gebruik uw gebrek aan financiële en familiare betrokkenheid als 20er om ervaring op te doen, experimenteren met goedkope goede ideeën en ontwikkel uw netwerk, bouw een reputatie en vind uw niche.

Volgende blog gaat over adviezen voor 30ers.

www.panalitix.nl

020-4820612