7. jun, 2017

Hoe ziet het perfecte kantoor eruit?

Rob Nixon, accountancy visionair, heeft een nieuw boek geschreven The Perfect Firm. Hierin beschrijft hij hoe het accountantskantoor zich kan ontwikkelen in een sterk veranderende maatschappij. Hij geeft aan hoe u een concurrentie voordeel kunt behalen op de 'old school' kantoren die niet innoveren en nieuwe technologie toepassen. 

Het boek behandelt 5 onderwerpen:

  1. Helpt u een disruptieve speler te worden
  2. Helpt u een onderneming te runnen in plaats van alleen beroepsuitoefening
  3. Toont hoe u winstgevende adviesdiensten kunt aanbieden
  4. Bouwt aan een evenwichtige tijdbesteding tussen werk en vrije tijd
  5. Vertelt u hoe uw kantoor groeit

De inspiratie voor boek komt door een ontmoeting die Rob had met een succesvolle Australische accountant die hem vertelde dat hij zijn kantoor ging verlaten door onenigheid met mede partners. In een onderonsje met Rob vroeg hij zijn mentor "Hoe ziet het perfect kantoor eruit?". Op dat moment realiseerde Rob zich, dat in de 23 jaar dat hij accountants adviseert, dat niemand dit ooit gevraagd heeft. Dat leidde ertoe dat Rob hier een artikel over zou schrijven. Dit artikel kunt u hier lezen. klik hier voorde link Zoals u kunt lezen is dit een uitgebreid epistel geworden. Het motiveerde hem om hier verder mee te gaan en een baanbrekend dik boek te schrijven die de komende 10 jaar als inspiratie zou dienen voor kantoren. Vandaar de titel van het boek The perfect accounting firm. 

Nu hebben accountants een voorliefde om alles in cijfers uit te drukken. En vraagt u zich af hoe ziet het perfect kantoor uitgedrukt in cijfers? Maar het mag duidelijk zijn dat dit niet harde getallen zijn. Vandaar dat Rob met een 5 stappenplan komt. Hier een korte samenvatting tot het perfecte kantoor die zowel aandacht vragen voor tactische en "mindset" strategie:

1. Stuur uw kantoor als een onderneming en niet alleen als beroepspraktijk:

  • U werkt om te leven maar leeft niet om te werken.
  • Stel u de volgende vragen: 
  1. Hoe wilt u dat uw onderneming eruit ziet?
  2. Wat voor type klanten wil ik bedienen?
  3. Met wat voor type klanten kan ik samenwerken? 

2. U moet weten wat uw financiële parameters zijn:

  • Welke omzet, winst, inkomen etc. wilt u bereiken?
  • Heeft u een beeld van het gewenste partnersalaris, beschrijf uw visie.

3. Welke diensten wilt u aanbieden? 

  • De overheid, beroepsorganisatie vertelt niet dat u uw diensten dient te beperken tot belasting aangiften, jaarrekeningen en administraties. 
  • Rob ontmoette een kantoor die diensten van een kantoor wilde uitbreiden met juridische die diensten in de vorm van een advocatenkantoor. 
  • Andere kantoren stellen nieuwe technische medewerkers aan voor data analyse.
  • Een kantoor biedt een minimum diensten pakket aan dat iedere klant moet afnemen. Bij aanvang hadden zij 256 clienten. Na de invoering verloren zij 130 klanten. Maar de uitkomsten waren ongelofelijk. De resterende 126 klanten realiseerden wel € 26.000 winst per client. Nu hebben ze 2x zoveel tijd zonder omzetverlies.  

4. Bouw uw cultuur die bijdraagt aan uw groeidoelstellingen:

  • Met welke mensen wilt u uw toekomst aspiraties realiseren?
  • Onthoud dat u eigenaar en leiding bent van uw kantoor, met andere woorden uw dictatuur. U bepaalt uw regels en definieert de cultuur die u wenst.
  • Rob heeft ook een periode door gemaakt dat medewerkers zijn organisatie verlieten. De schuld gaf hij niet aan andere. Het lag bij hem zelf en was de aanleiding om te bouwen aan een uitdagende bedrijfscultuur die zowel zijn personeel en clienten aanspreekt. 

5. Onthoud een ding: Clienten komen altijd als ...... LAATSTE! 

  • De behoeften van uw client komen niet voorop. U vindt de client die aan uw behoeften voldoet!
  • Vind de clienten die geloven in waarin u gelooft. Dat geldt ook voor medewerkers. U bepaalt uw regels.

Met andere woorden u bouwt uw onderneming geheel volgens uw blauwdruk en niet op goed geluk of op basis van een verouderde visie. Veel kantoren besturen een kantoor vanachter het bureau op goed geluk. Ze doen maar wat zonder enige visie. Maar vaak weten ze dat ze clienten hebben waar ze afscheid van zouden moeten nemen. Maar ze hebben niet het lef om maar afscheid van te nemen. Ze werken op de autopilot en dat is gevaarlijk. Dat weet de luchtvaart al jaren. Helaas de autoindustrie nog niet. Het probleem is dat kantoren niet actief op zoek zijn naar nieuwe clienten. Het accountantsberoep verkrijgt doorgaans leads vanuit de samenstel en aangifte praktijk. Vergelijk dat eens met consultants en advocatuur die veel meer project georiënteerd zijn. Veel kantoren zijn nog steeds van mening dat zolang ze goed kwalitatief werk verrichten dat clienten dan vanzelf klant blijven. Maar dat is allang niet meer vanzelfsprekend!

De financiële intimiteit tussen accountant en client vormt eerder een hindernis om over te stappen dan de mate van ontevredenheid over de huidige dienstverlening. Een client wilt namelijk niet steeds een ander accountant uit leggen wat bij ze speelt. Vandaar dat ze vaak blijven. Dit is een groot voordeel voor een kantoor maar ook een risico voor zelfgenoegzaamheid. 

U dient nu te starten met veranderingen omdat in de komende 5 jaar accountancy ingrijpend zal veranderen. De gemiddelde vennoot is 52,5 jaar. Het beroep vergrijst. Dat betekent dat deze accountants vanzelf "uitsterven" en een nieuwe generatie zich aandient. Het is dus tijd om aandacht te besteden aan de toekomstige strategie van uw kantoor. 

Waar begint u? Weet u de financiële doelen van uw clienten? En als u de doelstellingen kent, bent u instaat om toegevoegde waarde te leveren. Wees proactief en wacht niet tot u overbodig bent.  Bedenk goed dat het perfecte kantoor staat en valt met de toegevoegde waarde die het voor de clienten realiseert. Des te meer waarde u creëert des te meer kans u hebt dat de komende veranderingen te overleven. 

Het boek The Perfect Firm is verkrijgbaar in mijn webshop. 

Tel. 020-4820612

www.panalitix.nl