17. dec, 2016

Future accountants leveren superprestaties

Er bestaat een verkeerd beeld over accountants. Het algemene beeld is van een saaie cijfer-fetish die zijn zakken goed vult met het doen van belastingaangiften. Dat is het algemene beeld dat mensen hebben, ook al hebben ze niet eens accountant!

Maar wat ze echt bedoelen is:
- Rekenen is niet mijn sterkste kant, daarom snap ik niet wat ze doen
- Boekhouden en belastingaangiften is saai en het interesseert me totaal niet, gelukkig heb ik een sukkel (lees accountant) die dat wel voor mij wil doen
- Administreren is een noodzakelijk kwaad en ik als ik het uitbesteed moet ik er nog veel voor betalen ook
- Uurtje factuurtje roept irritatie op
- Accountants zijn het slimste jongetje van de klas, en daar had ik vroeger ook een hekel aan
- Andere zeggen het ook, dus er zal wel een kern van waarheid in zitten
- Het beeld van de sketch in Monthy Python van saaie accountant die een leeuwentemmer wilde worden krijg ik niet van mijn netvlies. Zie bovenstaande video.

Het is waar dat sommige accountants saai zijn en dat enkele accountants veel verdieners zijn. Maar de meeste accountants zijn niet saai. En een MKB accountant verdient zeker geen topsalaris en haalt zeker niet de Balkenende norm. Dat is het beeld dat de pers schept over de Big 4 beloningen. Toch bestaat het beeld van een saaie en op geld beluste accountant. En dat is niet goed niet voor de beroepsgroep of voor de accountant als individu.

Wat kunnen wij als MKB accountant hieraan doen?

Het staat en valt met uitstraling en de diensten die we verkopen. Een blik op de parkeerplaats van een kantoor toont aan dat accountants een voorliefde hebben voor hybride of elektrische auto's. Veelal is dat niet vanuit milieu motieven (Fouk uitgezonderd). Sterker nog ze vertellen vol trots en adviseren aan hun clienten dat ze dat uit fiscale motieven doen. Welk beeld roept dat op?

In AVmagazine staat een interview met Michel van Werkhoven van de accountantskamer over "eerlijke producten". Ik denk dat hij de spijker op zijn kop slaat als met de benaming van onze dienstverlening. Volgens onze beroepsorganisatie verkopen wij "assurance" en zijn onze afnemers niet onze clienten maar het maatschappelijk verkeer. Nu ga ik niet de discussie van de rol van de accountant in het maatschappelijk verkeer weer opstarten. Maar de gemiddelde MKB client verwart " Assurance" met "Insurance". Voor hem ben ik het mannetje die zijn administratie, aangiften en jaarrekening op juiste wijze regelt zodat hij geen problemen krijgt met de belastingen, bank of KvK. En gaat het fout dan weten ze mij te vinden met tuchtrecht of aansprakelijkheid. Willen we een verzekeraar zijn?

Hoe reageert de beroepsgroep? Door meer wet en regelgeving op accountants los te laten, om te voorkomen dat ze uit de bocht schieten. En al die regels kosten geld. Ik geef hier de kosten van mijn kantoor met 2 accountants:
- Toetsing € 2.650 een maal in de vier jaar
- PE € 4.000 40 uren p.p. per jaar uitgaande van gemiddeld € 50 per PE
- Jaar contributie € 2.550 voor twee accountants € 1.225 p.p.
Een snelle rekensom leert dat een accountant zo'n € 4.000 per jaar kwijt is aan zijn kwaliteitszorg!

We verkopen geen tijd maar kennis en vertrouwen. Vertrouwen verschijnt als uurtje-factuurtje verdwijnt. Want facturatie achteraf op basis van tijd roept irritatie en wantrouwen op. Eerder dit jaar schreef ik een hele serie blogs over Value Pricing als vervanging, met focus op uitbreiding dienstenpakket voor een vaste prijs, facturatie en betaling vooraf. Het leverde mij de bijnaam "de wolf of accountancy" op. Ik zal het dragen als een geuzennaam. Altijd beter dan doorgaan met tijdschrijven wat onethische gedragingen stimuleert.

Wat accountants en beroeps en branche organisaties doen is dat ze zicht richten op het product of dienst die we verkopen. Maar clienten of stakeholders kopen geen producten of diensten maar willen een succesverhaal. Als de accountant bijdraagt aan het succes van onderneming, klagen zij niet. Een succesverhaal geeft meerwaarde aan een dienst. Het is juist die meerwaarde die zij kunnen vertellen aan hun relaties. Met andere woorden streef naar succes van uw client en niet naar perfectie van uw dienst. En een accountant kan hierbij behulpzaam zijn. Dan wordt accountant synoniem voor succesvol ondernemen.

In het buitenland snappen ze dit beter. Getuige de volgende perfecte samenvatting van het beroep van accountant:

TRUSTED expert who helps individuals and organizations envision and shape their financial FUTURE. Characterized by COMMITMENT to excellent PERFORMANCE on behalf of clients, employers and the public; and ACCOUNTIBILITY for the highest professional and business ethics.

Om dit positieve beeld uit dragen roep ik alle accountants op een Future Accountant te worden! Meer weten? surf naar www.futureaccountants.nl  Wees weer trots op uw werk en draag dit uit. Accountants zijn niet saai! Zij leveren super prestaties en realiseren toekomst aspiraties.

Meer weten bel 020-4820612

www.mijnaccountantmijnheld.nl
www.panalitix.nl