27. aug, 2015

Accountants en prostituees, zoek de verschillen

Tijdens een Proactive Accountants Network seminar maakte een Engelse collega Colin Dunn een grap dat traditionele accountants iets gemeen hebben met prostituees. Zo noemde hij het feit dat ze beide een op basis van tijd gerelateerde vergoeding voor geleverde diensten vragen. De client vraagt ook altijd wat het uurtarief is en wat hij daarvoor krijgt. De reis en verblijfkosten worden doorbelast aan de client. Omdat de uurtarieven zo hoog zijn verwacht een client dan ook wonderen.

Niet dat ik eigen ervaring spreek, maar deze grap zette mij aan het denken want er zijn meer overeenkomsten.

De prostituee draagt het meeste geld af aan de pooier, vergelijk dat eens met de vennoten beloning van de big4 en die van de (assistent) accountant medewerker. Bovendien hebben deze pooiers en vennoten allemaal een voorliefde voor dure Duitse automerken.

Beide beroepen hanteren een eigen vakjargon die alleen intimi begrijpen. Lees de richtlijnen van de NBA en de voorbeeld verklaringen en u begrijpt wat ik bedoel.

(Assistent) Accountants werken vaak veel uren en ook buiten kantoortijden. Dat is vaak verdacht en maakt het moeilijk een sociaal leven te onderhouden.

Beide hebben moeite uit te leggen aan de buitenwacht wat ze doen. Over samenstellings-werkzaamheden wordt denigrerend gedaan want boekhouden kan iedereen zegt de softwareleverancier en een jaarrapport is toch een druk op de knop?

Er is schaamte omtrent het beroep. Zeg nu zelf een openingszin in de kroeg "ik ben accountant" scoort toch niet? En helemaal niet na zoveel boekhoudschandalen.

Geschokt?

Gaan accountants door met uurtje- factuurtje en het ledigen van traditionele behoeften zoals het doen traditionele (fiscale) jaarwerk dan moeten zij niet zeuren dat zij worden vergeleken met "street accountants" zoals in bovenstaande video.

Gelukkige zijn er uitzonderingen die zich onderscheiden. Die spreken wel heldere taal, declareren vaste bedragen vooraf en helpen ondernemers succesvol te zijn. Dan komt er wel waardering voor de accountantswerkzaamheden door die klant. Erkenning volgt met nooit meer schaamte en weer trots zijn op het beroep en dragen dit uit. Zij verrassen klanten door toegevoegde waarde te leveren o.a. door scherpe analyses en heldere uitleg. Zij verschuilen niet achter wet en regelgeving of richtlijnen dat deze service niet vereist is.

De client verwacht dit van de accountant. Voldoe aan die verwachtingen en communiceer dit. Dat begint met het hebben van een communicatieplan. Maar hoeveel accountants hebben die?

Tel. 020-4820612