27. apr, 2015

Marketing aantrekkingskracht voor accountants

Sommige kantoren moeten meer nieuwe cliënten krijgen dan andere. Bij een jaarlijks verlies (eigen of uw initiatief) van 10% van uw clientèle, dient u minimaal 20% nieuwe aanwas te hebben om met 10% te groeien. Als u 20% nieuwe cliënten nodig hebt en een conversie ratio is 50% dan heeft u per maand ongeveer 3% van uw totale cliënten portefeuille als informatieverzoeken nodig!

 

 

Iedere kantoor heeft daarom nieuwe cliënten nodig. Die kan een onderneming verkrijgen door;
- reactieve of
- proactieve wijze.
Meeste kantoren doen dit op een reactieve wijze. Zij wachten op informatieve verzoeken na aanleiding van referenties van bestaande cliënten. Behalve dat dit een langzame wijze is, is hier niets mis mee.

Maar marketing vraagt om een proactieve benadering. Bij een proactieve wijze gebruikt u marketing technieken die de markt ertoe bewegen om bij u te informeren omtrent uw diensten. De meeste accountants willen geen startende ZZP ondernemers. ZZP staat doorgaans voor zelfstandige zonder poen. Bedenk wel dat betekent wel dat die potentiële cliënten dan worden bediend door een ander kantoor.

Accountants kunnen op verschillende wijze aan marketing doen. Veelal weten ze niet hoe of wat te starten. In mijn vorige blog beschreef ik de Marketing Accelerator van Alan Weiss deze dient te worden gevuld met verschillende marketing activiteiten, hiervoor heeft hij de "marketing gravity" diagram bedacht. Diverse marketing activiteiten dienen ertoe de aantrekkingskracht van een kantoor te vergroten en daarmee leads te genereren. Leads betekent interesse en informatie verzoeken. Deze interesse moet worden gevoed door het etaleren van kennis en expertise. Dat kan op de volgende wijze.

1 studie rapporten
2 de tip van de dag
3 nieuwsbrieven
4 gratis tools
5 website
6 case studies
7 ebooks
8 social media updates
9 blogs
10 referenties
11 pers berichten
12 telemarketing
13 citaten in de media
14 assessments
15 videos op website
16 forum
17 direct mail
18 allianties sluiten
19 professionele promotie
20 artikelen bij allianties
21 artikelen in vakbladen
22 pro bono presentaties
23 netwerken op evenementen
24 kleine producten, weggevertjes
25 online boardroom uitleg
26 teleseminar interviews
27 teleclass
28 direct mail
29 online diagnose
30 magazine
31 seminars
32 boeken - hardcover

Dat vraagt om een selectie van activiteiten die vervolgens planmatig moeten worden ingezet. Nu de grote vraag, welke activiteiten ontplooit u nu?

020-4820612

www.proactiveaccountants.nl