30. okt, 2014

Shaping The Future

Volgende week organiseert Pinkweb de leverancier van de webportal Clientonline een event genaamd Shaping The Future.

Dit event komt als geroepen. Het is nu het moment van bezinning voor kantoren om hun businessmodel en bestaande dienstverlening te herzien. Vorige week publiceerde Accountancy Nieuws nog een artikel "Omzetstagnatie bij MKB kantoren". Wat blijkt dat 23% van de kantoren hebben het financieel moeilijk. Voor mij is dit geen verassing, dit is een tendens die o.a. door de ICT zal doorzetten tenzij de kantoren er iets tegen doen. Digital Disruption is ingang gezet. Bill Gates beroemde uitspraak is daarom nog steeds actueel "We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten. Don’t let yourself be lulled into inaction."

Met andere woorden de kantoren hebben zelf het lot in handen als zij wat doen.
Verhoog de efficiency
Hanteer een ander prijsmodel
Lever toegevoegde waarde

Verhoog de efficiency
Ervaring leert dat de productiviteit bij mening kantoor te laag is. Oorzaak: traditionele werkwijze die nog steeds op mankracht gebaseerd is. Automatisering doet wonderen! Internetboekhouden, automatische bankkoppeling, e-facturatie, webportal, SBR, scanboeken etc. Kantoren investeren te weinig in ICT. Vorig jaar nog werd mij een kantoor aangeboden. De eigenaar was er trots op dat hij als boekhoudpakket Exact DOS gebruikt! Want het was zo stabiel en goedkoop.

Hanteer een ander prijsmodel
Het uurtje factuurtje is geschiedenis. Veel kantoren realiseren dat wel maar stappen niet over door gebrek aan lef en gemakzucht.Daarnaast weten de kantoren niet welke alternatieven er zijn. NBA biedt hulp. Zij hebben de "Gids praktijkbeheer van kleine en middel grote praktijken" vertaald uit het Engels. Deze gids bestaat uit drie delen. Daarin wordt o.a. gesproken dat uurtje factuurtje ook achterhaald is en dat Value Based Pricing een oplossing is. Helaas gaat het niet verder hoe dit te implementeren binnen het kantoor. Na een jaar ervarinb weet ik inmiddels dat het een grote impact heeft op o.a. de workflow, de urenregistratie, facturatie wijze etc. Het is daarom niet iedereen gegeven om hierin mee te gaan. Het vraagt namelijk moed.

Lever toegevoegde waarde
De huidige dienstverlening door accountants is letterlijk achterhaald. Het is geschiedschrijving terwijl de client meer met het heden of zelfs de toekomst bezig is. Dat betekent dat de administratie altijd actueel moet zijn. En dat kan ook met de huidige technologie. Vanuit de actualiteit adviseren en de klant helpen diens (financiële) doelstellingen te realiseren. De rol van de accountant verschuift van financial naar managent accountant. En ook hier komt technologie om de hoek kijken. Dashboards en geautomatiseerde adviestools die adhoc rapporteren zijn nieuwe kansen.

Maar veel accountants zijn geen ondernemers, zij beoefenen een vak uit. Maar dat is in de huidige maatschappij niet meer voldoende om te overleven. Alvorens de klanten te gaan adviseren moeten accountants eerst hun eigen praktijk innoveren. En dat is lastig als je er nooit over hebt nagedacht hoe. De praktijk heeft zich namelijk gevormd op basis van een gewoonte dat moet doorbroken worden. "Building your business by design not by default."

Het mooie is dat het wiel niet op nieuw hoeft te worden uitgevonden. Efficiency is te koop. Shop bij de softwareleveranciers en implementeer het. Ook bewezen kennis over Value Based pricing en toegevoegde waarde is te koop. Ik zocht en vond het bij Proactive Accountants Network. Nu zijn niet alle accountants zo innovatief en avontuurlijk. Dat hoeft ook niet, een bezoek aan Shaping The Future is een eerste stap om de praktijk te hervormen. Het is nog niet te laat, maar het is 5 voor 12!