16. jul, 2014

Virtual Management Accounting

De meeste accountants bieden diensten aan die gebaseerd zijn op achterhaalde gegevens. Maar cliënten willen helemaal diensten die te laat zijn. Zij willen bijdetijdse dienstverlening gebaseerd op relevante en actuele gegevens. Wat is achterhaalde informatie waard?

Stel de accountant constateert tijdens het opstellen van de jaarcijfers van het afgelopen jaar een aantal onvolkomenheden. Hij rapporteert dit in de management-letter en vertelt de client hoe die dit kan oplossen. "Waarom deed u dat?" en "U zou dit moeten doen om het te voorkomen". Dit is hedendaagse manier dat accountants proberen hun cliënten te helpen. Natuurlijk is het de taak van de accountant om dit te melden. Maar het feit is dat hij gewoon te laat is. Het is niet ongewoon dat de definitieve jaarcijfers na 4,6 of soms 9 maanden gereed zijn na afsluiten boekjaar.

Wat is het nut om in de achteruitkijk spiegel te kijken en dan te adviseren. Mogelijk wordt de client op het moment dat hij dit verneemt frontaal geconfronteerd met andere bedreiging en of mogelijkheden. Niemand kan een onderneming sturen op achterhaalde gegevens ondanks dat ze mogelijk heel betrouwbaar zijn. Het is net zo vreemd om te stellen dat een auto via de achteruitkijk spiegel wordt bestuurd! En wat voor nut heeft het om achteraf met 95% zekerheid te weten dat een client met 100 km p.u. is verongelukt. Graag had hij dit vooraf willen voorkomen met de hulp van zijn accountant.

Met de hedendaagse (internet) technologie is het mogelijk dat de accountant vroegtijdig zaken constateert. Niet dat hij alles in detail waarneemt maar wel die zaken die opvallen en relevant zijn. Het ontbreekt de cliënten aan kennis en ervaring om dat zelf te doen.

Met behulp van webbased dashboards is het mogelijk dat een accountant in een overzicht inzage heeft in de actuele prestaties van al zijn klanten. Heldere presentaties doormiddel van grafieken, diagrammen etc. van relevante KPI's. Dat is Virtual Management Accounting. Met behulp van vooraf geprogrammeerde KPI's krijgt de accountant dan meldingen over zaken die spelen bij zijn klanten. Hierop kan hij dan prompt reageren en adviseren. Dat is pas toegevoegde waarde!

Dat maakt het verschil tussen een achterhaalde accountant versus een bijdetijdse accountant. Of te wel een reactieve versus een proactieve accountant. Een bijdetijdse accountant reageert anders en is meer gefocust op de client en levert daarmee toegevoegde waarde. Alleen zo voorkomt de accountant dat hij in de toekomst overbodig wordt.